• 2024-07-31

Världens kritik mot feltolkade bilderna | Världen

Världens kritik mot
feltolkade bilderna | Världen

Ett av de ögonblick som blivit mest omtalat efter OS-invigningen i Paris är en scen med dansare, dragartister och en DJ där de såg ut att avbilda ”Den sista måltiden”, det som enligt Bibelns evangelier var Jesus sista måltid med sina apostlar.Invigningsregissören Thomas Jolly har menat att så inte var fallet. I stället skulle det föreställa Dionysos, den grekiska fruktbarhetsguden, och Apollo, ljusets gud.Trots detta fortsätter kritiken att hagla. Flera menar att invigningen var ett hån mot kristendomen. Nu menar Turkiets president Recep Tayyip Erdogan att även världens muslimer är förolämpade.– Den skamliga scenen i Paris förolämpade inte bara den katolska världen, inte bara den kristna världen, utan också oss lika mycket som dem, säger Erdogan enligt statliga nyhetsbyrån Anadolu Agency.Ska ringa påvenErdogan menar också att han kommer ringa påven för att prata om den ”omoral som begicks mot den kristna världen” i samband med OS-invigningen.– En internationell sporthändelse som ska förena människor öppnade tyvärr med fientlighet mot mänskligheten och de värderingar som gör oss till människor, säger presidenten.Under tisdagen demonstrerade personer utanför Frankrikes ambassad i Warszawa, och hängde upp en banderoll med slagorden ”Sluta förolämpa kristna!” utanför byggnaden.  Även den amerikanska presidentkandidaten Donald Trump var tydlig med sina åsikter på måndagen.– En skandal, sa han i Fox.Men Trumps tidigare advokat Jenna Ellis går längre än så.”Satanisk symbolism”På X lyfter Ellis upp konspirationsteorin om att det skulle handla om ”satanistisk symbolism”.”Den berömda målningen av Den sista måltiden återskapas, men Jesus ersätts av en överviktig kvinna, medan queera och transpersoner (inklusive ett barn!) avbildar hennes apostlar”, skriver Ellis till sina en miljon följare.Flera politiker i amerikanska Utah, som står värd för vinter-OS 2034, menar att det då kommer se annorlunda ut. – Vi ser fram emot att våra öppnings- och avslutningsceremonier visar det bästa av Utah och våra värderingar, inklusive vår hisnande natur, familjevärderingar, arv och sportens inspiration, säger Utah-republikanen Mike Schultz enligt Axios.– Som stat och nation tror vi på Gud och det finns ingen chans att Utah skulle göra något som ens påminner om vad Frankrike gjorde, säger hans partikamrat Kera Birkeland.Utreds av polisenDJ:n Barbara Butch, som fanns med på scenen av invigningen, säger att hon fått utstå dödshot på sociala medier efter händelsen.AP skriver att hon anmält hoten till polisen, som nu startat en utredning.– Men hon har ingen ånger, inte heller nu, säger advokaten Audrey Msellati till nyhetsbyrån.Paloma, en dragartist som också var med under invigningen, säger, om Donald Trump.– Om Donald Trump inte reagerar, då har vi inte gjort vårt jobb, säger hon.LÄS MER: Högerpolitikern ber om ursäkt för OS-invigningenLÄS MER: Ebba Busch har fel om ”muslimska” värderingarLÄS MER: Louis Herrey kritisk mot OS-invigningen: ”Osmakligt”