• 2024-06-30

Teaterkriget i Helsingborg: Babben mot Rydberg | Recensioner

Kulturen i Helsingborg ville inte ha kvar Eva Rydberg. Ett nytt produktionsbolag, Anagram, var villiga att ta över, eftersom de, enligt bolagets vd, fått veta att Rydberg skulle pensionera sig. Men Rydberg var arg och ledsen och när klassiska folkparken Sundspärlan erbjöd sin renoverade scen, då tog hon den.När detta blev känt bokade många av sommarens bussar med teaterbesökare av Fredriksdalsteatern och var redo att styra mot Sundspärlan. I helgen har två stora sommarteatrar haft premiär med Babben Larsson och Eva Rydberg som affischnamn på var sin scen. Finns det publik för båda teatrarna under sommaren? Vem vinner teaterkriget i Helsingborg?Pjäsen är lite trög i starten, men sedan flyger denTeater – Ett resande teatersällskapSundspärlan, HelsingborgVad: Nyskriven komedi av Andreas T Olsson, mycket löst byggd på teaterklassikern med samma titel. Två turnerande teatergrupper blir bokade på samma ställe.Vem: Eva Rydberg, Hampus Nessvold, Ewa Roos, Mia Poppe, Birgitta Rydberg, Fredrik Dolk, Kalle Rydberg, Robert Rydberg, Andreas T Olsson (även regi).Spelas: till 11 augusti.Visa merSanslösa smakprov ur världsdramatiken, från Shakespeare till Tjechov, i en spretig komedi som också handlar om den lokala teaterpolitiken.Pjäsen är lite trög i starten, men sedan flyger den.Två turnerande teatergrupper konkurrerar om scenen och publiken. Den svartklädda gruppen spelar stor dramatik med högtidlig replikföring, det färgglada gänget satsar på skratt och usla vitsar. Och mitt emellan står en ung man som älskar teater.När första akten börjar en smula trevande och publiken avvaktar medan Eva Rydberg är en sorts berättare. Men när Ewa Roos dundrar in i magnifik utstyrsel och dånanden sångröst, då förändras stämningen. Då släpper också Eva Rydberg lös sin energi och sin humor.Andreas T Olsson tar över andra akten, driver med sin egen bakgrund som Dramaten-aktör när han visar den unge mannen hur man spelar en dödsscen. Allt blir lekfullare med parodier på klassisk teater medan vitsarna viner. Det finns gott om komiska pärlor, men ibland luktar det studentspex. Kanske borde Andreas T Olsson, som står för både manus och regi, rensa lite bland alla glada infall.Hampus Nessvold, känd från tv:s ”Terese i kassan”, gör en stor bärande roll som storögd teaterälskande gosse i golfbyxor. Han blandar humor och känsla och är riktigt bra.Eva Rydberg är förstås överallt, men låter sin starka ensemble leka mest. Slutet av pjäsen handlar indirekt om Rydberg och den lokala teaterpolitiken. När Hampus Nessvold i en replik utropar ordet ”nötter”, då applåderar den pålästa publiken.Då börjar det likna äkta farsTeater – NötterFredriksdalsteatern, HelsingborgVad: Nyskriven pjäs av Adde Malmberg (även regi). Renlevnadskonferens på stränga Kruskagården med en positiv matälskare.Vem: Babben Larsson, Siw Erixon, Sanna Persson Halapi, Daniel Träff, Simon Garshasebi, Nils Dernevik, HC Thulin.Spelas: till 11 augusti.Visa merEn nyskriven komedi i två akter som håller i ungefär 40 minuter. Så lång är andra akten.Första akten är inte mycket att glädjas åt.Det ska vara konferens på vegetariska Kruskagården, som kämpar med konkurshot, brist på personal och usel mobiltäckning. Efter flera missförstånd, förväxlade personer och oro för en gäst som är nötallergiker, så försämras läget Genom allt svävar Rose-Marie, ständigt skämtande och alltid sugen på god mat. Hon spelas med gott humör av Babben Larsson i storblommig klänning och blond peruk.Daniel Träff heter en av skådespelarna och i sin roll som Stefan får han ständigt dörrar i ansiktet och lösa föremål i huvudet. Eftersom Daniel Träff är skicklig i grenen fysisk komik, det som kallas slapstick, så blir han det enda roliga inslaget i första akten medan övriga skådespelare jobbar på i sina roller för att förklara för varandra och publiken vad som händer. Sanna Persson Halapi och rutinerade Siw Erixon är inte dålig, men det blir enformigt och tröttsamt.I andra akten bryter det förväntade kaoset äntligen ut. Alla ljuger, anklagar varandra och försöker klara sig ur någon knipa. Då börjar det likna äkta fars. Och igenom andra akten stapplar Daniel Träff som Stefan, nu svårt märkt av all misshandel, och undrar vem han är.Adde Malmberg, författare och regissör, hälsar välkommen innan det börjar och visar under några minuters småprat med publiken sin rutin som improviserande ståuppkomiker. Det är det roligaste i första akten, det och Daniel Träffs våldsamma kontakt med dörrar.