• 2024-08-22

Studio drar Megalopolis trailer över falska recensioner

Trailern för Francis Ford Coppolas Megalopolis har dragits tillbaka av Lionsgate eftersom klippet innehöll påhittade citat från riktiga filmkritiker om filmskaparens tidigare verk. Studion, som ansvarar för distributionen av filmen i USA, bad kritikerna och herr Coppola om ursäkt. för detta oförlåtliga misstag i vår granskningsprocess.” ”Vi har skruvat ihop”, sa Lionsgate i ett uttalande på onsdagen. Megalopolis, självfinansierat av Mr Coppola, fick blandade recensioner på årets filmfestival i Cannes. Den nu släppta trailern kan ha varit en play off det ljumma mottagandet, försökt visa att kritiker inte alltid är de bästa domarna genom att gå tillbaka i tiden för att visa negativa recensioner för tidigare Coppola-filmer. ”Genialitet missförstås ofta”, säger Megalopolis motspelare Laurence Fishburne i en voice-over. Men de negativa recensionerna tillverkades. Platsen inkluderade ett citat från kritikern Pauline Kael som skrev The Godfather var ”förminskad av sin konstnärlighet”, när hennes Den faktiska recensionen var avgjort positiv. På liknande sätt gjordes kritikern Rex Reeds uppenbara utgrävning i Apocalypse Now – ”ett episkt skräp” -. Och den bortgångne kritikern Roger Eberts påstådda förolämpning av filmen Bram Stokers Dracula – ”En triumf av stil över substans” – verkar vara hämtat från hans recension av en annan film av en annan regissör, ​​Tim Burtons Batman. Det är oklart hur citaten skapades. Trailern sågs mer än 1,3 miljoner gånger dagen den lades upp online.Eposen fantasy, med stjärnor som Adam Driver, Shia LaBeouf, Aubrey Plaza och Nathalie Emmanuel, kostade Coppola rapporterade 120 miljoner dollar (91,6 miljoner pund). någon som minns en ”galen dröm”. Filmen kommer att släppas på biograferna i USA den 27 september. Produktionen drabbades av ytterligare en kontrovers i maj efter att Variety fick tag i bilder på Mr Coppola under en nattklubbsscen på Megalopolis-uppsättningen förra året, uppenbarligen när han försökte kyssa kvinnliga statister. Källor berättade för Guardian att den berömda regissören hade betett sig olämpligt mot kvinnor i filmen. Coppola förnekade anklagelserna och sa till New York Times i juni: ”Jag är inte känslig. Jag är för blyg.”