• 2024-09-17

Recension ”Tabitas tattoo” i TV4 med Mia Skäringer | Nöje

”Tabitas tatoo änd cär” har premiär 13 september på TV4. Foto: Niklas Maupoix / TV4Mia Skäringer som Tabita. Foto: Niklas Maupoix / TV4Mot slutet av ”Tabitas tattoo änd cär” finns en för tittaren förlösande scen med Sissela Benn i fokus. Bredvid henne står Mia Skäringers rollfigur Tabita. I rummet finns även Adam Lundgren och Gustaf Hammarsten. Budskapet är tydligt och blir effektivt som en följd av Sissela Benns gestaltning fram till dess och hur manusförfattarna och regissören Isabella Rodriguez byggt och sedan vävt in denna sidohistoria i seriens övergripande berättelse.  En annan scen, nu med Skäringers rollfigur Jennifer ”Gulletussan” Samuelsson: hon tittar sig själv i spegeln, är nära att bryta ihop eller passera något slags rand. Här, och vid några andra tillfällen, är det som att Mia Skäringer vill att tittaren för första gången ska få se hur rollfigurerna hon spelat i många år bär sina personligheter när kameran inte är med. Ungefär: Du skrattade när ”Gulletussan” sa lustiga saker i frisörsalongen, men hur hanterar hon ensamhet? Vad kostar det, egentligen, att med all sin kraft försöka vinna tillbaka make och barn och göra det utan spärrar eller konsekvenstänk? ”TABITAS TATTOO ÄND CÄR” Manus: Marja Nyberg, Johan Johansson, Mia Skäringer, Ola Norén, Martina Bigert, Louise Hammar, Roland Ulvselius. Regi: Isabella Rodriguez. Med: Mia Skäringer, Sanna Persson Halapi, Sissela Benn, Hanna Ardéhn, Linus Wahlgren, Gustaf Hammarsten, Adam Lundgren, Lily Wahlsteen, Fatima Jelassi, Roland Møller, Siw Malmkvist med flera. Premiär: 13 september på TV4 Play och i TV4. Visa mer”Tabitas tattoo änd cär” är en sådan här serie: humor – bred, dråplig, studsig, stundvis meningslös och tråkig – med starka glimtar av allvar och verklighet. För att det senare ska funka krävs det första. Även om det finns en kommersiell logik i att TV4 delar upp sändning och digital publicering, hade en bingepremiär varit att föredra. Alternativt, för dig som planerar att titta: vänta tills alla sex avsnitt finns tillgängliga, för helheten är grejen, mer så än några enskilda citat eller tokigheter. Det hela utspelas i värmländska Degerskoga. Tabita hyr ett hus av kommunen. Förutom familjen, bor ett antal kvinnor med tatuererskan. Pengarna börjar ta slut. Därför hoppas Tabita på bidrag av kommunen för att bedriva ett skyddat boende. I samma lilla fiktiva stad bor ”Gulletussan”. Hon vill vinna tillbaka sitt ex, hockeyspelaren Mattias. Han, i sin tur, väntar barn med en ny kvinna; hon är Tabitas chef på äldreboendet och vill ta över kontraktet för Tabitas hus. Sanna Persson Halapi. Foto: Niklas Maupoix / TV4”Tabitas tattoo änd cäre” sänds på TV4 och i TV4 Play. Foto: Dare Television / TV4Mia Skäringer. Foto: Dare Television / TV4Till en början är historien om ”Gulletussans” exman minst engagerande. Länge känns den delen av serien som ett försök till andningshål från huvudberättelsen. Självklart passar pusslet någorlunda vid slutet, men för varje scen med Hanna Ardéhns och Linus Wahlgrens rollfigurer dunstar en del av seriens värme bort. Det förhöjda tappar sin glans, som att vi tittar på två olika serier. Kanske handlar det om att försöka få till kontraster. Om så blir det aldrig, i alla fall inledningsvis, tydligt nog. Däremot är jag imponerad av hur serien håller hårt i en inledande situation och cliffhanger, påminner tittaren om den med jämna mellanrum och sedan låter den styra slutet. Den sista sekvensen ramar också in vad ”Tabitas tattoo änd cär” tycks vilja säga: var dig själv, var snäll och visa omtanke och stå upp för det som är rätt och du kommer ha någon vid din sida när skratten dör ut.